WBC

WBC : شمارش افتراقی گلبول های سفید برای تشخیص انواع عفونت و نوع گلبول های سفید درگیر در عفونت بکار می رود . در صورت افزایش تعداد گلبول های سفید بررسی افتراقی به تشخیص کمک می کند.
نوتروفیل : به طور طبیعی در افراد بالغ درصد بالاتری دارد و در عفونت های میکروبی و عفونت های مزمن افزایش پیدا می کند .    Neutrophil
لنفوسیت : به طور طبیعی در نوزادان و کودکان درصد بالاتری دارد و در عفونت های ویروسی و بعضی از عفونت های میکروبی افزایش دارد .    Lymphocyte
ائوزینوفیل : در بیماری‌های حساسیتی (آلرژیک) و انگلی تعداد این سلول‌ افزایش می‌یابد.    Eosinophil
بازوفیل : در واکنش های ازدیاد حساسیت نقش دارد و باعث بروز علائم آلرژیک می شود.    Basophil
مونوسیت : در مراحل اولیه واکنش های ایمنی و بیگانه خواری فعالیت می کند.    Monocyte
باند : سلول های جوانتر نوتروفیل هستند و وجود آن به میزان کم طبیعی است.    Band

ویدال (تب حصبه)
تشخیص : تب روده – تب حصبه – تب تیفوئیدی
توضيح راجع به تست: كاربرد اين تست، شناسايي آنتي بادي سالمونلا تايفي عامل بيماري حصبه كه از طريق غذا وآب آلوده منتقل مي شود و درمان سريع آن مهم است . اين تست علاوه بر واكنش متقاطع با ديگر گونه هاي سالمونلا، نمي تواند بين عفونت كنوني و عفونت قبلي ياواكسيناسيون بر عليه حصبه تمايز ايجاد كند.
اطلاعات تكميلي: تب روده يك بيماري تهديد كننده حيات ناشي از عفونت با باكتري سالمونلا انتريكا سروتيپ S. typhi است كه معمولاً از طريق مواد غذايي و نوشيدني هاي آلوده به مدفوع منتقل مي شود و علائم آن عبارتند از: تب بالا، سردرد، درد شكم، اسهال و بثورات موسوم به “لكه هاي رز”. تشخيص زودهنگام و درمان مهم است زيرا عوارض جدي شامل خونريزي شديد يا سوراخ شدن روده مي تواند در عرض چند هفته گسترش يابد.

معمولا در تب هاي تيفوئيدي و پاراتيفوئيدي آگلوتينين هاي O از روز هشتم و آگلوتينين هاي H از روز دهم تا دوازدهم در خون ظاهر مي شود بنابراين اگر در هفته اول بيماري سرم بيمار مورد آزمايش قرار گرفت و نتيجه آن منفي بود در آزمايش مجدد چند روز بعد احتمالا مثبت خواهد شد. در ابتداي بيماري تيتر آگلوتينين O بيشتر از H مي باشد ولي پس از چند روز تيتر H به سرعت بالا رفته و از O بيشتر مي شود.

حداقل تيتر قابل قبول و ارزش آگلو تينين ها در آزمايش ويدال در صورتيكه آگلوتينينO  1:160و آگلوتينين 1:80H باشد بيمار با توجه به علائم باليني و وضعيت اپيدميولوژيك بيمار مبتلا به تيفوئيد و يا پارا تيفوئيد است. آگلوتيناسيون H به تنهايي ارزش تشخيص ندارد در صورتيكه آگلوتيناسيون قابل قبول Oدليل بر بيماري است. تيتر آگلوتينين O پس از بهبودي در عرض 6 ماه به صفر مي رسد ولي تيتر آگلوتيناسيون H سال ها پس از بهبودي مثبت باقي مي ماند.

تب مالت
تشخیص : تب مالت – تب مداوم و درد عضلانی – عود مجدد تب مالت
نقش : تب مالت یک بیماری عفونی است که از طریق مصرف شیر و سایر فراورده های لبنی غیر پاستوریزه از حیوان به انسان منتقل می شود . علائم بیماری ممکن است چند روز تا چند ماه پس از آلوده شدن در بیمار ظاهر شود. در این آزمایش آنتی بادی سیستم ایمنی بر علیه میکروب تب مالت آزمایش می شود . در موارد ابتلا بیمار به عفونت حاد تیتر آزمایش به شدت افزایش می یابد ولی تا حدود 2 سال پس از درمان نیز مقداری از آنتی بادی در بدن باقی می ماند . به این خاطر تشخیص عفونت حاد از مزمن در این بیماران اهمیت دارد .
بیماری بروسلوز از نظر بالینی به 3 مرحله تقسیم میشود:
1.حاد acute: عموما 3 ماه طول میکشد با علائمِ بالینی درد ، لاغری و تب راجعه.
2.در صورت سرکوب نشدنِ این بیماری در مرحله ی حاد ، فرد به مرحله ی بعدی بیماری میرود.
3.تحت حاد subacute: دوره ی آن 3 الی 12 ماه.
4.مزمن chronic: با علائم خستگی ، درد های عضلانی ، آرتریت مشخص میشود.
این مراحل علاوه بر تفاوت های بالینی در کلاس آنتی بادی نیز متفاوت اند.
افزایش : در عفونت حاد و همچنین در مورد سابقه ابتلا به عفونت میزان این آنتی بادی در بدن مثبت است