سدیم

تشخيص: بررسي ميزان سديم خون وجود علائم دهيدراسيون بررسي عملكرد كليه
علت درخواست تست: جهت سنجش توازن الكتروليت ها و عملكرد كليه.
شرايط درخواست: تست تشخيصي روتين وجود علائمي نظير ضعف بدني، اختلالات ريتميك
قلب، فشار خون
سديم ادرار: در صورت بروز دهيدراسيون، ادم يا بيماري هاي مزمن نظير فشار خون بالا يا پائين
مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
توضيح راجع به تست: سديم الكتروليت ضروري براي عملكرد سلول هاي عصبي و عضلات
ميباشد و به عملكرد نرمال سلول ها و تنظيم مايعات بدن كمك مي كند.

محدوده نرمال:mEq/L

کشت بینی
هدف از کشت بینی تشخیص عامل عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی می باشد.

اکواپورین
نورومیلیت اپتیکا (N.M.O) یک بیماری التهابی نادر سیستم عصبی مرکزی است که عمدتاً نخاع و عصب بینایی را درگیر می کند. اگرچه ممکن است ضایعات مغزی نیز در سیر بیماری رخ دهد. علایم بیماری نورومیلیت اپتیکابه علایم بیماری مولتیپل اسکلروزیس ‌(MS) شبیه است به همین دلیل گاهی تشخیص این دو بیماری از یکدیگر بسیار مشکل است به طوری که در گذشته تصور می‌شد که بیماری N.M.O نوعی از بیماری MS است. اما امروزه مشخص گردیده است که این بیماری از لحاظ آسیب شناسی تفاوت‌های زیادی با MS دارد.
امروزه این بیماری به دلیل وجود یکسری اتوآنتی بادی های خاص در سرم که این آنتی بادی ها بنام آنتی اکواپورین4 (Aquaporin-4) شناخته می شود و از بیماریMS مجزا می گردد. این آنتی بادی ها به عروق کوچک مغز و فضاهای ویر شورابین متصل می شوند و آنتی ژن اصلی آنها اکوپورین-4 (پروتئینی که کانال های آب در مغز را تشکیل می دهد) می باشد.

نور متانفرین
متانفرین ها شامل متانفرین و نورمتانفرین می شود که به ترتیب متابولیت های متیله شده کاتکول آمین های اپی نفرین و نوراپی نفرین هستند. نئوپلاسم های مترشحه  کاتاکول آمین ها که عمدتا از مدولای آدرنال منشاء می گیرند عبارتند از فئوکروموسیتوما، پاراگانگلیوما و نوروبلاستوما. اندازه گیری متانفرین ها برای تشخیص فئوکروموسیتوما حساس بوده و در این بین، حتی استفاده از نسبت متانفرین به کراتینین در ادرار ممکن است بهتر هم باشد. از آنجایی که ترشح از فئوکروموسیتوم معمولا اپیزودیک است، سطح کاتکول آمین پلاسما در پریودهای بدون علامت بیمار ممکن است طبیعی شده در حالی که احتمالا متانفرین های توتال ادراری که در 24 ساعت جمع آوری شده اند غیر طبیعی خواهند بود. از سوی دیگر یک تومور می تواند به صورت متناوب فعال باشد. آنالیز نمونه های ادرار 24 ساعت برای کاتکول آمین ها، VMA و متانفرین ها نسبت به ادرار راندوم ارجح می باشند. کتکولامین ها پس از به مصرف رسیدن در بدن به ترکیبات غیر فعال تجزیه می شوند. دوپامین به همووانیلیک اسید (HVA) و نوراپی نفرین به نورمتانفرین و وانیل مندلیک اسید (VMA) تبدیل می شود.

محدوده نرمال:micg/24 h

Urine < 600